Re: Mail er ikke bare mail...

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 01 Jun 2004 - 18:42:59 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Mail er ikke bare mail...
Date: Tue, 1 Jun 2004 18:42:59 +0200
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On 1/6-2004, at 18.23, Avalanic wrote:

> Er der en som kan forklare forskellen på de forskellige "dele" af
> mail-verden?
> POP3/SMPT/IMAP osv. ?

SMTP er Simple Mail Transfer Protocol
- bruges til at sende post til servere, som så igen kan aflevere til
andre servere
indtil din e-mail ender på serveren med den endelige adresse

POP3 er Post Office Protocol version 3 og bruges til at hente posten med
fra en POP3 server
NB: POP3 sender som default brugernavn og kodeord i klar tekst
og man BØR efter min mening benytte POP over SSL (POP3s) på
præcis samme måde som man ALTID vælger HTTP over SSL (https:)
når man afleverer dankort oplysninger på Internet
Ukrypteret POP3 benytter port 110 - hele DK henter hvert 5. minut posten
og smider brugernavn/kodeord i klar tekst wooooohoooooooo
- port 995 er pop3s porten

IMAP er en anden protokol til at hente posten, men der lader
man posten blive på serveren og derfor kan man tilgå sine mail-foldere
fra flere maskiner
- både fra sin stationære og sin bærbare
NB: IMAP sender også brugernavn og kodeord i klar tekst - ukrypteret
og man bør bruge IMAPS, dvs SSL krypteret over port 993 fremfor 143

> Mit behov er som følgende:
> Man skal kunne tilslutte til serveren med en mailklient (Outlook
> Expess/Outlook/etc.) og hente post. Senere kunne det være fikst med
> noget webinterface, men er ikke påkrævet til at begynde med.
> Den skal også fungerer som afsender af mail, med mulighed for at bruge
> filtre til at begrænse misbrug mv.
de fleste webmail klienter vil gerne have adgang til IMAP

> Jeg vil også lige benytte denne mail til at sige tak til jer alle,
> dejligt at blive budt velkommen på en sådan måde :)
sæl tak :-)

Du bør IMHO kigge på følgende:
procmail til filtrering af post
spamassassin til spam filtrering
courier IMAP serveren
- med fordel kan man også filtrere gennem anti antivirus filtre, altså
smide
"advarsler" fra antivirus systemer væk

og så efter min mening postfix på OpenBSD med IPv6 patchen ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000