Re: Kunsten at vælge

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 01 Jun 2004 - 18:35:23 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Kunsten at vælge
Date: Tue, 1 Jun 2004 18:35:23 +0200
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On 1/6-2004, at 18.23, Jacob Atzen wrote:

> Jeg vil mene, at eftersom qmail er så simpel som den er koblet med det,
> at der ikke er fundet sikkerhedsproblemer i koden efter flere år, gør
> at den må regnes for en af de mest sikre MTA'er man kan finde.
simpel?

1) den kræver at man bruger en "bagvendt" daemontools administration
- som er anderledes fra din nuværende konfiguration af andre services
på maskinen

Til sammenligning er Postfix en drøm at konfigurere og vedligeholde

2) du har tydeligvis ikke set det klassiske billede hvor Qmail og
Postfix kildeteksten
er sat overfor hinanden - jeg har desværre ikke linket ved hånden

Jeg fandt dog følgende sammenligning:
http://www.geocities.com/mailsoftware42/

og der var også en Celebrity deathmatch for nyligt med tilhørende film
af foredragene

> Enig. Ligeså snart du begynder at patche er mit argument ikke længere
> gyldigt.
Det er så igen ikke tilladt at distribuere en patchet version og der
andre
"underligheder" i DJB's måde at interface til resten af verden

Eksempelvis er han totalt afsporet med hensyn til IPv6, hvor Wietse
på en helt anden måde er behagelig at snakke med om mange emner!

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000