Re: Kunsten at vælge

From: Jacob Atzen (none@jacob--aub.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 01 Jun 2004 - 17:28:37 CEST

Date: Tue, 1 Jun 2004 17:28:37 +0200
From: Jacob Atzen <none@jacob--aub.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Kunsten at vælge

On Tue, Jun 01, 2004 at 05:03:43PM +0200, Avalanic wrote:
> Jeg arbejder på en MS only arbejdsplads, men her fornyligt blev jeg bedt
> om at finde et alternativ til W2K med Exchange.
>
> Jeg har kigget en del på OpenBSD, men jeg synes ikke rigtigt at jeg kan
> finde en port som ville egne sig som POP3/SMTP server? Jeg er nybegynder
> inden for *BSD men altid frisk på at lære noget nyt.
>
> Findes der en port som kan bruges til hosting af email (flere domæner)
> som er sikker? Sikkerhed betyder ALT !.

Qmail er kendt for at prioritere sikkerhed meget højt. Måske derfor den
stadig kun findes i version 1.03. Qmail har efterhånden adskillige år på
bagen i denne version og der er svjv stadig ikke fundet nogen
sikkerhedsproblemer i den, så hvis sikkerhed er ALT så er det nok den du
skal kigge efter.

Du siger samtidig, at der skal være mulighed for hosting af flere
domæner - hvad mener du præcis med dette? Skal der være mulighed for at
modtage post til flere domæner eller hvad?

Svjv, indeholder Qmail ikke pop3 som standard, men der findes
tilføjelser til Qmail, der kan det.

> Har kigget lidt på qmail og sendmail men jeg kan ikke lige se om de kan
> bruges til mange domæner?

Sendmail er en gammel og IMHO rædsom MTA. Qmail og Postfix er bedre valg
i de fleste situationer.

Se i øvrigt:
<http://www.lifewithqmail.org> og
<http://www.lifewithoutqmail.org>

> Håber at jeg ikke træder på nogle regler ved at sende et privat/firma
> spørgsmål til denne liste.

Slet ikke, velkommen til :-)

- Jacob Atzen