Re: Ingen opstart efter installation af OpenBSD 3.3

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Feb 2004 - 11:03:13 CET

Date: Thu, 12 Feb 2004 11:03:13 +0100
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Ingen opstart efter installation af OpenBSD 3.3

On 2004-02-12 09:37:49 +0100, Søren Steen wrote:

[snip indledende øvelser]

> Hej
>
> Jeg har været inde på http://www.openbsd.org/faq/faq14.html og har herved fået
> en større forståelse for, hvordan de forskellige ting er delt op.
> Jeg har brugt "dd if=/dev/zero of=/dev/wd0c bs=1k count=1" med succes.
> Derefter installerede jeg OS om igen og undervejs i installationen skrev den
> at den havde skrevet ned i MBR. Men til allersidst skriver den alligevel
> "installboot: broken MBR"
> Jeg kunne forstille mig at løse problemet ved at boote op på cd'en, køre en
> [...]

Det den siger den skriver på det tidspunkt jeg tror du hentyder til er
partitions tabellen.

Jeg regner med du siger ja til at bruge hele disken til OpenBSD, og i
det tilfælde har jeg aldrig været ude for andet end at det bare virkede
helt problemfrit...

fdisk(8) har en -u option:

    -u Update MBR code, preserving existing partition table.

Prøv at boote CD'en, få en shell og kør den kommando. Det er det eneste
jeg lige kan komme i tanker om.

Hvis det ikke virker vil vi gerne se output af kommandoen 'fdisk wd0'
(eller hvad din disk nu hedder), samt hvad det er for en maskine og
hvilken hardware der er i den. På min laptop ser det således ud:

$ fdisk wd0
Disk: wd0 geometry: 2584/240/63 [39070080 Sectors]
Offset: 0 Signature: 0xAA55
         Starting Ending LBA Info:
 #: id C H S - C H S [ start: size ]
 0: 00 0 0 0 - 0 0 0 [ 0: 0 ] unused
 1: 00 0 0 0 - 0 0 0 [ 0: 0 ] unused
 2: 00 0 0 0 - 0 0 0 [ 0: 0 ] unused
*3: A6 0 1 1 - 2583 239 63 [ 63: 39070017 ] OpenBSD

Bemærk at partition #3 er markeret bootable (*), det skal der være en
partition der er, ellers bliver BIOS'en typisk ret forvirret, men det
burde "brug hele disken" optionen klare automagisk.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
http://m.mongers.org/ || See headers for more info.