RE: Ingen opstart efter installation af OpenBSD 3.3

From: Søren Steen (none@s_steen--ofir.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Feb 2004 - 09:37:11 CET

Date: Thu, 12 Feb 2004 09:37:11 +0100
From: "Søren Steen" <none@s_steen--ofir.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: RE: Ingen opstart efter installation af OpenBSD 3.3

>===== Original Message From bsd-novice@bsd-dk.dk =====

>Se i http://www.openbsd.org/faq/faq14.html , der er mange tips og
>tricks.
>
>Noget jeg selv har brugt når jeg havde broblemer med diverse bootloadere
>er at slette disken totalt med
>
> dd if=/dev/zero of=/dev/wd0c bs=1k count=1
>
>Så er disken komplet ren for al information om partitioner og lignende,
>men det dur selvsagt ikke hvis du vil dual-boote med f. eks. Windows,
>for den partition vil også ryge en tur ved den kommando.
>
>Du kan gøre det ved at boote en OpenBSD diskette eller CD og vælge at få
> [...]
Hej

Jeg har været inde på http://www.openbsd.org/faq/faq14.html og har herved fået
en større forståelse for, hvordan de forskellige ting er delt op.
Jeg har brugt "dd if=/dev/zero of=/dev/wd0c bs=1k count=1" med succes.
Derefter installerede jeg OS om igen og undervejs i installationen skrev den
at den havde skrevet ned i MBR. Men til allersidst skriver den alligevel
"installboot: broken MBR"
Jeg kunne forstille mig at løse problemet ved at boote op på cd'en, køre en
kommando der indlæser informationerne vedr. partitionsopsætningen og hvor på
harddisken den skal starte med at læse. Derefter udføre en anden kommando som
skriver i området hvor MBR ligger.
Der er nogle forskilliige kommandoer man kan fyrer af under fdisk, men det er
lige hvilke der skal køres og hvilken rækkefølge.
Men jeg forstår bare ikke hvorfor den ikke virker når den har sagt, at den
skriver ned i MBR.

På forhånd tak.
Søren.

OFiR Spil - Vind 1.000 vis af kroner! Besøg http://spil.ofir.dk