Re: Dual-boot FreeBSD 5.1 & WinXP

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 27 Sep 2003 - 12:01:31 CEST

Date: Sat, 27 Sep 2003 12:01:31 +0200
Subject: Re: Dual-boot FreeBSD 5.1 & WinXP
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@BSD-Dk.dk

On lørdag, sep 27, 2003, at 09:58 Europe/Copenhagen, Fedder Skovgaard
wrote:

> [...]
>
> 1) noget Dell recovery snadder
> 2) 14 GB NTFS til WinXP
> 3) 4 GB til FreeBSD
>
> Jeg har prøvet at bruge FreeBSD's boot-manager, men den kan ikke boote
> WinXP. Så fandt jeg en beskrivelse af, hvordan man skulle kunne bruge
> WinXP
> boot-loader istedet, ved at kopiere /boot/boot1 til XP partitionen,
> jvf:
> http://lantech.geekvenue.net/chucktips/jason/chuck/1038991295/
> index_html
>
> Men så kan den ikke boote FreeBSD. Den skriver "Boot error".
hmmm

> Har i nogen erfaringer ?
Jeps masser - dog ikke præcist med FreeBSD, så jeg kender ikke deres
bootblokke :-)

men se evt. mit indlæg i BSD-DK:
http://www.bsd-dk.dk/archives/2001/Dec/0032.html

Det er næsten samme fremgangsmåde som de beskriver ovenfor, bortset fra
at
jeg anbefaler at man med dd kommandoen læser den bootblock der virker
- prøv eventuelt det

Jeg har haft en laptop til at dualboote OpenBSD og Windows XP

btw så har jeg fået et tip fra en kunde.

Hvis man kopierer boot.ini nlt loader, og nogle få af de andre filer
til en diskette
kan man boote fra den og afprøve tingene - en enkel måde at lave
"multiboot"
på uden hele tiden at skulle boote hele vejen ind i Xp for at afprøve
en ny bootsector
- denne diskette kan jo rettes direkte fra BSD :-)

Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000
www.security6.net - IPv6, sikkerhed, netværk og UNIX