Re: C++ på BSD

From: Anders Soendergaard (none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 16 Sep 2003 - 10:49:15 CEST

Subject: Re: C++ på BSD
From: Anders Soendergaard <none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Date: Tue, 16 Sep 2003 10:49:15 +0200

On Tue, 2003-09-16 at 09:09, ext Torben Sørensen wrote:
> Jeg vil gerne i gang med at kode noget C++ på BSD og har forsøgt mig i
> diverse IDE's (KDevelop, Anjuta mv), men jeg er ikke helt sikke på hvad
> der sker bagved...
Nej: vi! Det ved man hvad er! ;-)

> Jeg har kode C/C++ på Windows men aldrig på BSD/Linux....
> Jeg ville gerne kode mod Gtk.
> Hvor skal jeg starte??

Start med at pløje GTK's tutorial igennem fra ende til anden!
Du finder den her: http://www.gtk.org/tutorial/

> Jeg kan ikke rigtig finde ud af det med automake,autoconf og libtool...
> Skal de være i bestemte versioner, for at kunne spille sammen (jeg har
> fx fået en fejl: "error: configure: libtool configure failed", men jeg
> aner ikke hvad det betyder)??
The three amigos (libtool, autoconf og automake! ikke James, Ivar og
Grady :-) bruges hvis du skal lave platformsuafhængig kode. Kode som
du kan tage fra din FreeBSD og flytte over på en Solaris og lave
configure, make, make install dansen.
Det er ikke for børn!!! Start kun med dem hvis du elsker at cykle
op ad bakker i modvind. Brug dog altid make, og gør dig selv den
tjeneste at sætte dig godt ind i den!
(http://www.gnu.org/manual/make-3.80/)

Når du er begyndt at være godt hjemme i C/C++ _og_ make, og du
bare brænder efter at blive udfordret, så kig først i
http://www.gnu.org/directory/hello.html som er en GNU
hello world, med libtool, autoconf, automake, og alskens
andre sager.
Kig derefter på http://www.gnu.org/manual/ efter libtool, autoconf
og automake efter deres respektive manualer.

> Liste med bøger, eksempler, tips/trix, henvisninger og andet godt fra
> havet, skal være hjertlig velkommen.

Mail _uden_ HTML i skal være hjertelig velkommen! ;-)

--
/Anders