scp opsætning

From: Lasse Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 15 Sep 2003 - 00:55:38 CEST

Subject: scp opsætning
From: Lasse Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Date: Mon, 15 Sep 2003 00:55:38 +0200

Hejsa.

Efter anbefalinger fra i går om at helt droppe ftp/sftp til fordel for
scp, og ideen i det kan jeg også godt følge.

Jeg har derfor så brugt dagen i dag på at læse om rettigheder til filer
og mapper på
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/basics.html

Og det ser da også ganske smart ud. Problemet er det at jeg ikke gider
til at give alle mine filer og mapper helt nye permissions (kan jeg
måske blive nød til).

Så jeg tænkte om man kunne lave en gruppe af brugerne som der kun har
adgang til nogle meget få mapper, dvs de får tildelt sådan at de kun kan
læse/skrive de mapper som jeg efterfølgende giver dem adgang til. Det
vil jo være ret besværligt hvis jeg skal sidde og rette /etc /var osv
til, fordi at nogle få brugere skal have adgang til et par mapper på
serveren. Så hvis man kan lave en sådan gruppe af brugere, hvordan skal
det så gribes an?

Det skal nemlig være sådan at de kun har adgang til nogle meget få
mapper og resten kan de slet ikke se. DVS de må end ikke gå længere op
end det home-dir jeg har givet dem.

Håber jeg er nogenlunde forståelig.

--
MVH: Lasse Stig Thomsen