SV: X window

From: lars pontoppidan (none@lp--lapont.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Mar 2003 - 10:10:12 CET

From: "lars pontoppidan" <none@lp--lapont.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: X window
Date: Fri, 28 Mar 2003 10:10:12 +0100

Hej Axel

Jeg er absolut nybegynder hvad FreeBSD angår. Jeg forsøger at lave en
arbejdsstation på en gammel PC med en pentium speedet op til 200 MHz og med
en 1.2 GB harddisk. Skærmkortet er et gammelt Cirrus GD 5446 og skærmen en
lige så gammel 15" KTC, som jeg ikke ved noget som helst om, så jeg
ekeperimenterer mig frem, og havde bl.a. fundet ud af, at skærmen kan klare
1024x768 med en farvedybde på 16 bit og en vertikal refresh på 70 Hz (som
lige kan gå).

Hvad X angår, så han man mulighed for at sætte den op i forbindelse med
installationen af FreeBSD. Man kan også køre opsætningsprogrammet på et
senere tidspunkt med kommandoen

#XFree86 -configure

Det kender du nok alt til i forvejen. Det interessante er, at det ikke
virker hos mig.
Jag kan genneføre konfigurationen med opsætningsprogrammet, men når jeg vil
gemme opsætningen
kommer en fejlmeddelelse om, at der øjensynlig er en fejl så opsætningen
mislykkedes. Og så
står man med en skærmen med en refresh på 60 Hz og 640X480 punkter.
Jeg tog så fat i opsætningsfilen /etc/X11/XF86Config og rettede lidt i et
par sektioner.
Her er, hvad der nu står i de tre sektioner, som jeg pillede ved i min
XF86Config
og det virker hos mig.

Section "Monitor"
        Identifier "Monitor0"