Re: Pludselig ændring af superuser-pass

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 15 Feb 2003 - 07:41:30 CET

Date: Sat, 15 Feb 2003 07:41:30 +0100
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Pludselig ændring af superuser-pass

Christian Kjær Kjeldsen wrote:
> og MySQL 3.23.55. Dette er der ikke noget galt med, og boxen
> starter uden problemer gang på gang. Jeg er så kommet til at
> gøre en enkelt mappe (/usr/local/www/) World Writable, og
> derefter kan jeg ikke logge ind som root eller superuser. Pass er
> simpelthen ikke gyldigt længere. Jeg kan sagtens logge ind som
> alm. user, men mit su-pass duer ikke mere.
>
> Boxen er ikke på internettet, og efter en geninstallering af hele
> systemet, har jeg netop genskabt samme senarie. Er der nogen
> der kan fortælle mig hvad der sker, og en evt. løsningsmodel?

Der er ingen sammenhæng mellem modes på /usr/local/www/ og
hvorvidt du kan bruge dit rootpassword.
Kig hvad den skriver i /var/log/messages når du prøver at logge
ind.

Prøv at boote i singleuser, ret roots password til et tomt og
tilføj din konto til wheel gruppen:
  afbryd boot (der hvor den tæller ned)
  boot -s
  tast retur der hvor den spørger om shell
  mount -a
  chpass -p '' root
  pw groupmod wheel -m DitLogin

Herefter kan du boote (med 'reboot') igen, su'e og sætte et
rootpassword du husker.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---