Re: Hvilken kommando skal jeg bruge?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 11 Dec 2003 - 21:16:13 CET

Date: Thu, 11 Dec 2003 21:16:13 +0100
Subject: Re: Hvilken kommando skal jeg bruge?
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On Thursday, December 11, 2003, at 09:07 PM, Allan Jensen wrote:

> Hej
>
> Når jeg logger ind på min OpenBSD eller FreeBSD server med ssh får jeg
> åbnet en "session". Hvis jeg herefter sætter en opdatering igang kan
> jeg jo ikke bare slukke min client, som jeg sidder på, før
> opdateringen er kørt færdig.
> Jeg har hørt man kan udfører en kommando og derefter lukke sin client
> ned, for så senere at logge på serveren igen og få sin kørende
> "session" tilbage.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvilken kommando man kan bruge her?
ja, du skal bruge screen

cd /usr/ports/misc/screen - noget i den stil måske sysutils?
(jeg er for doven til lige at tænde en maskine, sidder i sofaen :-)

make && make install

dernæst kan du blot skrive

screen irssi <--- på kommandolinien og så startes irssi i en screen

trykker du så ctrl-a efterfulgt af 'd' bliver din session detached

når du så kommer tilbage skriver du
screen -r
og er så tilbage hvor du forlod den

ctrl+a efterfulgt af 'c' laver en ny shell create

ctrl+a efterfulgt af mellemrumstasten skifter til "næste" session

osv. :-)

Det er super fedt, jeg bruger det selv til make build's
på OpenBSD

Mvh

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000