Re: SV: Hva skal jeg installere ?

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 21 Dec 2002 - 15:36:19 CET

From: "Morten Liebach" <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sat, 21 Dec 2002 15:36:19 +0100
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Hva skal jeg installere ?

On 2002-12-21 14:46:56 +0100, Simon Lock wrote:
> Jamen jeg takker indtil videre.. Jeg har lige hentet en iso fil 4.7
> eller sådan noget.. Så prøver jeg..
> Jeg har ikke tænkt mig at køre xp ved siden af.. Så det skulle vel ikke
> været noget problem at give bds hele disken.. ?

Nej, det gør det kun nemmere. Du undgår en hel klasse af problemer ved
ikke at dual-boote.

I lige måde. :)

Man skal bare gå i gang. Når man får problemer skal man huske at tænke
og læse, så finder man oftest svaret selv.

> i så fald ville jeg nok anbefale at du kigger på en af KDE og GNOME
> www.kde.org og www.gnome.org - sw findes vist med på cd'erne for både
> Linux, FreeBSD osv. men der er gode screenshots hos dem

Nemlig, og din maskine er hurtig nok til at det er rart at køre
KDE/GNOME.

Til de ting du ønsker at lave vil jeg anbefale:

Mail Sylpheed (MS Outlook Express klon) eller Evolution (MS
            Outlook klon). Jeg sværger selv til mutt (tekst baseret).
Internet Mozilla, evt. konqueror fra KDE.
Webdesign Der er Composer i Mozilla og så W3C's Amaya hvis du vil have
            noget WYSIWYG, men jeg synes ikke de er noget ved, og ellers
            er der et hav a superlækre teksteditorer til Unix, jeg
            bruger vim og vi, mange bruger emacs og xemacs, smag og
            behag. Men vim er bedst. ;)
Grafik GIMP
Office OpenOffice.org, find pakkerne på
            http://projects.imp.ch/openoffice/
ICQ Ickle og micq er OK, men jeg bruger sjældent ICQ, der er
            sikkert kommet noget bedre frem nu.
IRC xchat for en grafisk klient, irssi, BitchX og EPIC er meget
            populære tekstbaserede klienter.

> Jeg er ikke så kendt med FreeBSD, men et ISO image hvis du
> har adgang til god download hastighed, eller en bootdiskette hvor du kan
> installere over nettet.
>
> Selve installationen plejer at være nogenlunde ligetil - og godt
> beskrevet.

Ved problemer: slå op i
http://www.dk.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html
der står svar på det meste. Også søg på http://www.google.com/bsd og
http://www.google.com/.

Læs installationsvejledningen igennem først i Handbook'en, det vil spare
dig for mange ærgelser.

Når systemet er installeret har du online dokumentation i via
man(1)[1].

Med venlig hilsen
                                 Morten

[1]: man(1) betyder manual siden (mansiden) 'man' i sektion 1 af
     manualen. Den ligger online og du kan læse den i en terminal ved
     at taste 'man 1 man'. 1-tallet er ikke altid nødvendigt. På samme
     måde er printf(3) 'man 3 printf'. Der er en intro side i hver
     sektion der forklarer hvad der findes der. 'man 5 intro' for
     intro(5) osv... prøv 'man -a intro'.
     Du vil se mange henvisninger til etellerandet(0-9). :)

--
         Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk> -- http://m.mongers.org/