Hvordan får en bruger lov til at køre libreoffice?

From: Jeppe Bundsgaard <none_at_jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue, 10 Jan 2012 21:41:13 +0100
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Hej igen
Jeg har jo nu installeret libreoffice og den kan køre headless og
konvertere dokumenter (fx odt->pdf). Smart. Men jeg vil gerne have min
www-bruger til at kunne udføre opgaven. Lige nu kan min egen bruger gøre
det.

> %libreoffice --headless -convert-to pdf Litteraturundervisningogit.doc
> javaPathHelper: not found #Dette er ikke noget problem siger de på nettet
> convert
> /usr/home/bundsgaard.net/www/jeppe/foredrag/Litteraturundervisningogit.doc
> ->
> /usr/home/bundsgaard.net/www/jeppe/foredrag/Litteraturundervisningogit.pdf
> using writer_pdf_Export
> %

Hvis jeg prøver som root, kan jeg til gengæld ikke:

> sp# libreoffice --headless -convert-to pdf Litteraturundervisningogit.doc
> javaPathHelper: not found
> sp#

Problemet er at jeg ikke får nogen fejlmeddelelse. Hvis det virker får
jeg besked om at konverteringen er i gang. Men hvis ikke det virker, får
jeg bare et kommandopromt med det samme.

Jeg kan ikke rigtig komme det nærmere.

Så mit spørgsmål er altså: Hvordan får www-brugeren lov at køre
libreoffice (via exec() i php).

Mvh
Jeppe

--