Vejledning til installation af LibreOffice. WAS: Re: Installationsproblemer i translate-toolkit

From: Jeppe Bundsgaard <none_at_jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue, 10 Jan 2012 21:28:49 +0100
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Hej Erik (og I andre)

On 03-12-2011 00:33, Erik Cederstrand wrote:
> Hej Jeppe

> Det er et Python-script i installationen af translate-script, som forventer Python-modulet lxml. Du kan installere /usr/ports/devel/py-lxml, så burde det virke.
>
> Makefile for translate-toolkit har en build dependency til py*-lxml, så jeg ved ikke hvorfor den går galt i byen.
>
> Mvh Erik
Tak for svaret - og undskyld at der gik lidt tid før jeg svarede. Det
lykkedes mig at få translate toolkit og resten til at installere - der
var nogle uoverensstemmelser i dependency (ikke opdaterede pakker).

Jeg vil benytte lejligheden til at opsummere hvad der skal til hvis man
vil installere libreoffice med WITHOUT_X11=yes i /etc/make.conf.

For det første skal man have meget stor tålmodighed (det tager nok det
meste af et døgn på min maskine at kompilere - hvis altså ikke der havde
været alle de fejl der var - som gjorde at jeg har brugt uger på det...).

For det andet skal man have ufattelige mængder plads i den partition
/usr/ports ligger på. Det tager mere end 6GB at kompilere libreoffice.
Min /usr-partition blev ved med at blive fyldt helt op - det var ret
træls at skulle flytte en masse ting og starte kompileringen op igen...

For det tredje skal man have fuldt opdaterede pakker fordi der er så
mange afhængigheder (ja, det burde være almen viden - men det var det så
ikke).

For det fjerde er der en lille særhed ved libreoffice, at den selv med
without_x11 kræver et x11-bibliotek, nemlig cairo_xlib. Det kostede mig
mange hovedbrud til jeg fandt denne post:
http://www.ideaconsult.net/web/luchesar/blogs/-/blogs/installing-upgrading-libreoffice-on-a-headless-system;jsessionid=206432C5281FEAE991B70888C1C2178F
som forklarede problemet og angav løsningen. Den er så enkel...:
Udkommenter without_x11=yes i /etc/make.conf, afinstaller og rengør
cairo (make deinstal clean) og installer den på ny (make reinstall). Når
den er klar, kan without_x11 aktiveres igen i make.conf

Og så skulle det være muligt at installere libreoffice without_x11.

Mvh
Jeppe

--
Jeppe Bundsgaard