Re: Døende FreeNAS-server - hvad kan reddes og hvad er i udu?

From: Bjarne Wichmann Bagge Petersen (none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 19 Feb 2011 - 08:49:56 CET

Date: Sat, 19 Feb 2011 08:49:56 +0100
Subject: Re: Døende FreeNAS-server - hvad kan reddes og hvad er i udu?
From: Bjarne Wichmann Bagge Petersen <none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

17. feb. 2011 22.56 skrev Claus Krogsgaard <none@claus--krogsgaard.dk.lh.bsd-dk.dk>:
> Hej Bjarne,
>
> Jeg ville vente med at gøre noget indtil ad0 er færdig med at synce.
>
> Hvis raidets status forsat er degraded, burde du kunne fejlsøge dig frem til hvilken disk der er nede.
>
> Tror ikke du får så meget ud af at hive strømmen. Årsagen til at web interfacet ikke svare skal findes i maskinens generelle ydeevne eller mangel på samme. Når diskene syncer eller den laver kontrol af raidet, vil cpu'en være tæt på maksimalt belastet.
>
> Umiddelbart tror jeg ikke der er noget galt med det resterende hardware.

Jeg tror du har ret. De sidste 24 timer har alt set fint ud.

Men det med at CPU'en har været maksimalt belastet. Det var en af de
ting jeg prøvede at tjekke ved de lange responstider. Mindes ikke at
CPU'en (VIA) på noget tidspunkt kravlede op på de maksimale 1.5 GHz
(holder sig for det meste under 800 MHz). Og i Process-oversigten
(top), var der ingen processer der kravlede over 1-2% (WCPU). Og
disk-aktivitets-diode-dimsen var slukket (ville blinke helt vildt hvis
der var knald på harddiskene).

Men måske kan jeg ikke regne med det? Jeg kunne nemlig også læse at
harddisk-temperaturerne var på 55 ºC - hvilket indikerer at der har
været godt gang i dem?

- Bjarne