Døende FreeNAS-server - hvad kan reddes og hvad er i udu?

From: Bjarne Wichmann Bagge Petersen (none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 Feb 2011 - 22:33:39 CET

Date: Thu, 17 Feb 2011 22:33:39 +0100
Subject: Døende FreeNAS-server - hvad kan reddes og hvad er i udu?
From: Bjarne Wichmann Bagge Petersen <none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej

Jeg har en FreeNAS-server, som giver mig lidt hovedbrud - der er noget
galt med den og jeg kan ikke gennemskue hvad.

Setup'et er en VIA Artigo A2000 med FreeNAS 7.1 embedded på et CF-kort
og 2 stk WD harddiske i (software) RAID1.

Først et nødspørgsmål: kan jeg mounte WD-harddiskene som alminde
UFS-formaterede harddiske - eller skal der nogle voodoo-tricks til? Og
hvis der skal voodoo-tricks til, hvad består de i? Det ville være
rigtig rart hvis jeg kunne hive data'ene ud af NAS'en inden jeg piller
og installere for meget.

Tilbage til NAS'en. Jeg har en NFS-share som bliver mounted i et
Kubuntu-setup. Har kørt (relativt) fint altid. Men så pludselig i dag
begyndte fildialoger at hænge 1-2-3 min til udi det "uendelige". Og
når NFS-filudvekslingen begynder at hænge, så begynder Web-interfacet
også at hænge. Jeg har måtte genstarte maskinen flere gange på den
hårde måde (tage strømmen) - hvilket sikkert kun har gjort ondt værre.

I min søgen efter hvad der kunne være galt tjekkede status på RAID'en
som var "Degraded" - hvilket jeg har læst mig frem til betyder at en
af harddiskene var ved at stå af. Men hvilken? Under diskmanagement
står begge diske som "Online" - hvilket jeg også har læst mig til
betyder at de har det godt.

Under "Software RAID" -> "RAID1" -> "Information" får jeg nu:

Software RAID information and status
Geom name: nasraid
State: DEGRADED
Components: 2
Balance: round-robin
Slice: 4096
Flags: NONE
GenID: 0
SyncID: 1
ID: 2070560566
Providers:
1. Name: mirror/nasraid
   Mediasize: 1500301909504 (1.4T)
   Sectorsize: 512
   Mode: r2w1e2
Consumers:
1. Name: ad1
   Mediasize: 1500301910016 (1.4T)
   Sectorsize: 512
   Mode: r1w1e1
   State: ACTIVE
   Flags: NONE
   GenID: 0
   SyncID: 1
   ID: 886864321
2. Name: ad0
   Mediasize: 1500301910016 (1.4T)
   Sectorsize: 512
   Mode: r1w1e1
   State: SYNCHRONIZING
   Flags: DIRTY, SYNCHRONIZING
   GenID: 0
   SyncID: 1
   Synchronized: 37%
   ID: 2958618828

Tidligere i dag har der under ad1/Flags stået DIRTY lige som der står
under ad0. Det har jeg læst mig til betyder at den har data som endnu
ikke er blevet mirrored. Maskinen har nu står i 6 timer uden at jeg
har pille ved den og virker nu en hel del mere responsiv. Tænker at
det måske er mine hårde nedlukninger som har degraded RAID'en og det
måske derfor IKKE er årsagen til at maskinen opfører sig underligt. Og
hvis jeg lader den kører natten over så ender RAID'en med at være fin
igen.

Så er min WD-diske ved at stå af eller ej? Skal jeg kaste mistanken på
CF-kortet eller RAM'en i stedet?

- Bjarne