rsync - hurtig backup, men ekstrem langsom restore

From: Jette Derriche (none@bsd-dk--nerdgirl.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Sep 2010 - 11:20:29 CEST

Subject: rsync  - hurtig backup, men ekstrem langsom restore
From: Jette Derriche <none@bsd-dk--nerdgirl.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Mon, 20 Sep 2010 11:20:29 +0200

Jeg rsync'er nogle filer mellem to FreeBSD servere på hver sin fysiske
lokation.

Ved backup har jeg bemærket overførselshastigheder på 50MB/s, men når
jeg laver en restore, får jeg kun 50kB/s... hvilket jo er en uhyrlig
forskel.

Begge servere står på en redundant gigabit linie.

Backupserver (A): Jylland
Vores server (B): Sjælland

Det første jeg gør, er at lave en rsync restore fra en anden maskine,
for at se om B konsekvent overfører langsomt ved hentning af filer med
rsync. Jeg henter fra min egen hjemmeserver hvor forbindelsen ikke er
stor, men her får jeg 300kB/s og det er da trods alt 6 gange mere...

Det meddeler jeg manden bag server A, og han kvitterer ved at lave en
restore fra A til en anden server på samme fysiske lokation som B. Denne
overførsel forløber med fin hastighed.

Dette er min restore kommando:

rsync -avvh --progress user@host::/path/to/file

Jeg har også forsøgt med --block-size, hvilket ingen effekt har
overhovedet.

- Der er ikke noget synligt cpu forbrug på server B mens filerne hentes.
- Der benyttes ikke ssh ved overførslen (jeg kan se på nettet at det
ofte er en performance killer ved rsync).
- Begge servere står på store gigabit forbindelser...
- Jeg mener at kunne udelukke et firewall problem, idet jeg så slet ikke
ville kunne overføre noget.
- De siger der ikke er prioritering af trafikken, og iøvrigt har ingen
andre kunder rapporteret langsom restore.
- Vi har heller ikke prioritering af trafikken.
- rsync er version 3.0.7

I eftermiddag forsøger jeg mig med en test mere til/fra en anden
server... men det kunne jo i mellemtiden vil jeg lige høre om I har
nogen gode idéer?

/Jette