Re: OT PC styret relæ

From: Kristen Nielsen (none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 25 Mar 2010 - 21:35:21 CET

Date: Thu, 25 Mar 2010 21:35:21 +0100
From: Kristen Nielsen <none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: OT PC styret relæ

Jens Teglhus Møller wrote:

> Ja, jeg regnede heller ikke helt med at have snydt en naturen ved at
> læse et datablad, men tænkte mere på om ikke strømmen var halvdelen af
> de .35A ved 24V, det ville jo have betydning for dimensioneringen af den
> elektronik der skal tænde og slukke for strømmen til låsen. Ok, det er
> rigtigt mange år siden jeg rodede med elektronik og dengang var jeg
> heller ikke særligt god til det.
>
> Mvh. Jens

Hej Jens.

Jo det har betdyning for dimentioneringen af elektronikken, men
komponenter har både max spænding og max strømstyrke, samt en max effekt
der må afsættes i dem.

 Din antagelse holder kun hvis der altid bruges en konstant effekt. Men
Ohms lov siger at strøm = spænding / modstand. Dvs større spædnding
giver større strøm. (antaget vi bruger ohmske belastninger og jævnstrøm)

Generelt opfører den slags forbrugere (som dørlåsen) sig at strømmen
stiger når spændingen stiger. Vi har med DC (Jævnstrøm) at gøre, så
bortset fra lidt induktiv eller capacitivt element af belastningen i
begyndelsen vil det være gældende.

Elekronske komponenter som du bruger til at drive dørlåsen med skal også
kunne holde til den spænding, dørlåsen påtrykkes. Når f.eks. en
transistor, som sidder i serie med dørlåsen, afbryder ligger hele
forsyningsspændingen over denne istedet for over dørlåsen, og hele
låsens strømforbrug vil løbe igennem transistoren når låsen er aktiveret.

Hvis du kun fik opgivet en Watt opgivelse så kan du ikke vide hvilken
spænding låsen er lavet til at fungere ved, og ej heller hvilken størm
du kan forvente den forbruger under drift. Samtidig kan du ikke vide om
du skal vælge 6,12 eller 100 v max spænding på dine komponenter og
tilsvarende for maximalt strøm i komponenterne.

Jeg håber ovenstående er brugbart som forklaring, for min sidste kommentar.

I øvrigt kan jeg kommentere at låsen er en rigtig god kvalitetslås, den
er IKKE skafor godkendt, men er langt bedre (og billigere) end godkendte
motorbaserede låse. Den låser fallen når døren er lukket, og har ekstra
længde på denne. Låsefagfolk bruger den i stor udstrækning til sikring
af bygninger med elektronisk adgang og den giver årelang problemfri
funktion.

vh Kristen.