Re: OT PC styret relæ

From: Jens Teglhus Møller (none@jtm--mostlyharmless.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 24 Mar 2010 - 21:16:57 CET

Date: Wed, 24 Mar 2010 21:16:57 +0100
From: Jens Teglhus Møller <none@jtm--mostlyharmless.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: OT PC styret relæ

On 24-03-2010 20:02, Lars Sommer wrote:

> Hej Jens
>
> Jeg har brugt et par Velleman k8055 en del gange nu. Det en sådan et
> universelt digitalt og analogt IO-board til USB til ca 300 kr, og det
> virker helt smertefrit i BSD.
> Nogle gange har de digitale outputs kunnet bruges direkte. Til en
> større motorstyring satte jeg dog en transistor og et relæ på i enden.
> Fordelen ved den, er at du også har et par inputs, som f.eks. kan
> sættes til en bevægelsessensor og andet interessant.

Hej Lars

Helt perfekt, har netop bestilt en hos el-supply.dk.

Næste led i processen er så en læser af en art og her bliver det mere
bsd relateret. Jeg har købt et rfid starter kit
<http://www.rfidshop.com/demo-kit-rfid-usb-pen-reader---unique125-khz-2546-p.asp>
som består af en USB læser og nogle rfid tags/brikker (i øvrigt ganske
imponerende levering, bestilte fredag og havde varen mandag, fra UK).
USB læseren attacher som et keyboard og når den læser et tag svarer det
til at det bliver tastet ind på keyboardet (der kommer en 8-12 hex
karakterer). Jeg har kun testet det i windows, men antager at det også
virker på bsd.

Så er spørgsmålet hvordan man attacher et program til at læse direkte
fra et specifikt keyboard og stadig lader det rigtige keyboard. Havde
forstillet mig at jeg kunne hacke en smule perl sammen (husker svagt at
have kodet perl før ussel mammon fik mig ind i java verdenen).

Jeg er mest til openbsd og vil tro at jeg skal have fat i sådan noget
som http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?query=wskbd

Men hvordan jeg jonglerer med flere forskellige keyboards og får mit
program til kun at læse fra det rigtige er jeg lidt i tvivl om. Er der
nogen der kan puffe mig lidt i den rigtige retning?

Mvh. Jens