portsnap gennem proxy

From: Søren Schrøder (none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 18 Jan 2010 - 11:23:25 CET

Date: Mon, 18 Jan 2010 11:23:25 +0100
Subject: portsnap gennem proxy
From: Søren Schrøder <none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hejsa liste

Jeg har nogle servere stående på et "storage net", der er et RFC1918
net, hvortil der ikke routes trafik tilbage til fra det onde internet.

Når jeg skal opdatere dem, så bliver det nødvendigvis igennem en proxy:

internet

 server A

  | rfc1918

server B

Server A kører ftp/http proxy på indersiden, så på server B sætter jeg
de relevante HTTP_PROXY/FTP_PROXY env.

på server B køres "portsnap fetch" og så får jeg nogle spændende fejl:

"Fetching 4 metadata files... /usr/sbin/portsnap: cannot open
92cd3cc4ec8edcb1blablablabffce5ce384ce493e6c505e8453a80b1ae2eae07a9bc1974.gz:
No such file or directory
metadata is corrupt."

løsningen på dette var at rette i /etc/portsnap.conf:

SERVERNAME=portsnap3.FreeBSD.org

dvs anvende en navngiven portsnapserver,

Jeg kan ikke forklare hvorfor det ikke virker med
"portsnap.freebsd.org" men jeg mistænker noget loadbalancer kode på
"portsnap.freebsd.org" ?

men hermed er workaround givet videre.

PS: proxy er forsøgt både med squid og tinyproxy - med samme resultat.

PS++: vi ses til opensource days

--
Søren Schrøder.
Obey Gravity - It's the law !