Re: OT: god lille -- støjsvag -- NAS server ?

From: Søren Schrøder (none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 24 Aug 2010 - 10:34:34 CEST

Date: Tue, 24 Aug 2010 10:34:34 +0200
Subject: Re: OT: god lille -- støjsvag -- NAS server ?
From: Søren Schrøder <none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

2010/8/24 Niels S. Eliasen <none@nse--delfi-konsult.com.lh.bsd-dk.dk>

> har kikket lidt/noget på EPIA kortene... men er de "kraftfulde" nok?
> (hvilket jo er afhængig af .. til hvad ?? ): fungere som backup
> server(primært netatalk.... ) , web-server, mail-server..

jeg har i mange år kørt med en EPIA M10000 som hjemmeserver - til filserver
(netatalk/samba/nfs/rsnapshot) og har kørt en masse andet ved siden af
(torrent, squeezebox, encoding, testudvikling, vpn, ssh, bla bla bla) og har
aldrig manglet hestekræfter til disse forhold.
Det tager lidt tid at portupgrade store pakker, men den kommer igennem det.
Maskinen startede som en MythTV box (hvilket den lige nøjagtig var kraftig
nok til, men så heller ikke mere), men diskene (og til dels blæseren i det
kabinet jeg havde købt) larmede for meget til at opnå den nødvendige WAF
(Wife Acceptance Factor), men som kælderplaceret hjemmeserver har den været
fin.
Så til "basic NAS" formål skulle jeg mene EPIA kan levere den nødvendige
performance, til en billig strømpris.

fra DMESG:

FreeBSD 8.1-RELEASE #0: Mon Jul 19 02:55:53 UTC 2010
    root@almeida.cse.buffalo.edu:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC i386
Timecounter "i8254" frequency 1193182 Hz quality 0
CPU: VIA Nehemiah (999.83-MHz 686-class CPU)
  Origin = "CentaurHauls" Id = 0x698 Family = 6 Model = 9 Stepping = 8

Features=0x381b83f<FPU,VME,DE,PSE,TSC,MSR,SEP,MTRR,PGE,CMOV,PAT,MMX,FXSR,SSE>
  VIA Padlock Features=0xdd<RNG,AES>
real memory = 536870912 (512 MB)

--
Søren Schrøder.