Re: Nanobsd image backup

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 20 Nov 2009 - 17:29:35 CET

Date: Fri, 20 Nov 2009 17:29:35 +0100
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Nanobsd image backup

Poul-Henning Kamp wrote:

> Du behøver ikke tage det ud.
>
> df(1) viser dig hvilken partition dit image ligger på, f.eks "/dev/ad1s1a",
> brug dd(1) til at kopiere det:
>
> dd if=/dev/ad1s1a bs=64k | ssh some_host "cat > nano.img.backup"

Hvis du vil have en fuld backup, du nemt kan lægge på med alle
data, så tag/kopier hele kortet, og ikke kun din system partition:
  dd if=/dev/ad1 bs=64k | ssh some_host "cat > nano.img.backup"

Husk at når du kopierer på denne måde, så vil dine filsystemer på
backupen være 'dirty' når du booter på backupen. Dvs. den vil
starte med at lave fsck ved første boot - med mindre alle dine
partitioner er mounted read-only når du kopierer.
Det burde ikke være et problem i praksis, hvis du sørger for ikke
at lave ændringer mens du laver backup.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk

"Humanity has advanced, when it has advanced, not because it has been sober, responsible, and cautious, but because it has been playful, rebellious, and immature." -- Tom Robbins