Re: Problem med OpenBSD 4.5 og HSDPA modems

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 18 Jun 2009 - 07:46:16 CEST

Date: Thu, 18 Jun 2009 07:46:16 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Problem med OpenBSD 4.5 og HSDPA modems

On Tue, Jun 16, 2009 at 05:46:14PM +0200, Thomas Elsgaard wrote:
> Jeg har fors?gt at f? henholdsvis E270 og E169 til er virker, men det
> kniber.. Jeg FORMODER at jeg ogs? skal switche mode p? dem via
> usb_modeswitch, men det virker som om at den ikke er s? meget for at
> finde modemet.

Har du laest umsm(4)?

Jeg er rimeligt sikker paa, at driveren er lavet, saa den selv saetter
kortet i den korrekte tilstand. Det ser ogsaa saadan ud i dmesg:

> umsm0 at uhub2 port 1 configuration 1 interface 0 "HUAWEI
> Technologies HUAWEI Mobile" rev 1.10/0.00 addr 2
> umsm0: umass only mode. need to reattach

Her skiftes modus.

> umsm0 detached
> umsm0 at uhub2 port 1 configuration 1 interface 0 "HUAWEI Technologies
> HUAWEI Mobile" rev 1.10/0.00 addr 2

Her er det tilbage.

> ucom0 at umsm0

Her er der en serielport at koere PPP over. Har du proevet det?

> PPP delen har jeg rimeligt styr p?, men lige at f? bragt modemet i en
> state s? det er brugbart, det kniber..
>
> Herunder er lidt bonus info.. nogle gode ideer eller erfaringer som er
> OpenBSD specifikke?

(dmesg er ikke bonusinfo -- det er minimum.)

-m.

--
Those of you who think you know everything are very annoying to those
of us who do.