Problem med OpenBSD 4.5 og HSDPA modems

From: Thomas Elsgaard (none@thomas.elsgaard--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 16 Jun 2009 - 17:46:14 CEST

Date: Tue, 16 Jun 2009 17:46:14 +0200
Subject: Problem med OpenBSD 4.5 og HSDPA modems
From: Thomas Elsgaard <none@thomas.elsgaard--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej folkens

Har i nogle erfaringer med hvilke HSDPA (3g) modems der kan bringes
til at virke med OpenBSD 4.5?

Jeg har forsøgt at få henholdsvis E270 og E169 til er virker, men det
kniber.. Jeg FORMODER at jeg også skal switche mode på dem via
usb_modeswitch, men det virker som om at den ikke er så meget for at
finde modemet.

PPP delen har jeg rimeligt styr på, men lige at få bragt modemet i en
state så det er brugbart, det kniber..

Herunder er lidt bonus info.. nogle gode ideer eller erfaringer som er
OpenBSD specifikke?

///Thomas

dmesg siger:

 umsm0 at uhub2 port 1 configuration 1 interface 0 "HUAWEI
Technologies HUAWEI Mobile" rev 1.10/0.00 addr 2
umsm0: umass only mode. need to reattach
umsm0 detached
umsm0 at uhub2 port 1 configuration 1 interface 0 "HUAWEI Technologies
HUAWEI Mobile" rev 1.10/0.00 addr 2
ucom0 at umsm0
umsm1 at uhub2 port 1 configuration 1 interface 1 "HUAWEI Technologies
HUAWEI Mobile" rev 1.10/0.00 addr 2
ucom1 at umsm1
umass0 at uhub2 port 1 configuration 1 interface 2 "HUAWEI
Technologies HUAWEI Mobile" rev 1.10/0.00 addr 2
umass0: using SCSI over Bulk-Only
scsibus0 at umass0: 2 targets, initiator 0
cd0 at scsibus0 targ 1 lun 0: <HUAWEI, Mass Storage, 2.31> SCSI2
5/cdrom removable

usb_modeswitch

sudo ./usb_modeswitch -v 0x12d1 -p 0x1001 -d i

 * usb_modeswitch: tool for controlling "flip flop" mode USB devices
 * Version 1.0.2 (C) Josua Dietze 2009
 * Works with libusb 0.1.12 and probably other versions

Looking for default devices ...
 No default device found. Is it connected? Bye.