Re: Incremental backup -- hvordan?

From: Kasper Bonne (none@kbonne--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 24 Aug 2009 - 10:02:07 CEST

Date: Mon, 24 Aug 2009 10:02:07 +0200
Subject: Re: Incremental backup -- hvordan?
From: Kasper Bonne <none@kbonne--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

2009/8/24 Anders Østergaard Jensen <none@aj--itersys.dk.lh.bsd-dk.dk>:
> Klart, men rsync kopierer kun current state af et bibliotek? Hvis man
> rsyncer til et remote dir, saa vil den overskrive de 'gamle' aendringer,
> dvs. det er ikke muligt at gaa tilbage i tiden?

Jeg har haft rigtig gode erfaringer med 'bacula'
(http://www.bacula.org/en/). Det er en opensource client/server
løsning hvor du kører en bacula klient på alle de maskiner du gerne
vil lave backup af. Klienterne kan selvfølgelig konfigureres som du
vil, til at tage fuld eller incremental backup af bestemte
directories. Alle klienterne snakker så med en bacula server som har
diskplads nok til at gemme det hele. (eller er forbundet til en
database server).

Du kan selvfølgelig køre en bacula server og klient på samme maskine
hvis du ønsker.

Bacula ligger i ports:

/usr/ports/sysutils/bacula-client/
/usr/ports/sysutils/bacula-server/
plus evt.
/usr/ports/sysutils/bacula-docs/

Jeg har ikke rodet med det i et par år nu men på det tidspunkt var det
lige hvad vi havde brug for. Du kan jo se på om det er noget du kan
bruge.

Mvh
/Kasper