Re: growfs ... hvordan

From: Lars Bonnesen (none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 08 Aug 2009 - 14:53:24 CEST

Date: Sat, 8 Aug 2009 14:53:24 +0200
Subject: Re: growfs ... hvordan
From: Lars Bonnesen <none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

2009/8/7 Ebbe Hjorth <none@info--ebbehjorth.dk.lh.bsd-dk.dk>:

> Ingen nærmere forklaring på hvor mange lidelser du måtte igennem? ;)

Hvis jeg kan huske det... jeg fumlede ret meget med det. Det, det
gjorde udslaget, tror jeg var:

1) fdisk -I
herefter rapportede fdisk en større disk end før fdisk -l. Dog ikke så
meget som dmesg fortæller.

2) bsdlabel -e
Retter c: size til den værdi, som er rapporteret af fdisk. umount
/usr. Retter f: size til <c: size minus f: offset>

3) growfs -s <værdi af f: size> /dev/da0s1f

4) reboot, opdager at /usr er blevet forstørret.

Hvis det var en anden partition end /usr (den sidste på disken), kunne
man nok ikke gøre det på den måde.

Vh, Lars.