Re: Alternativ til Soekris

From: Jimmy Selgen (none@jsn--devlix.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 25 Nov 2008 - 18:56:01 CET

From: Jimmy Selgen <none@jsn--devlix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Alternativ til Soekris
Date: Tue, 25 Nov 2008 18:56:01 +0100

On 25/11/2008, at 18.24, Morten Winther wrote:

> Ja, det kommer jo an på hvad den skal bruges til.
>
> Min soekris ligger nu i en skuffe og i stedet har en en MSI Wind som
> hjemme/hygge "server".
>
> Lavt strømforbrug, ingen støj, indbygget skærm, keyboard og UPS i
> form af batteri.
>
> Den har nu en oppetid på 37 dage - altså ikke gået kold endnu.
>
> Hvis du har planer om VPN server med 50 mbit trafik, ja så er det
> nok ikke den løsning du skal vælge.
>
> Men ellers kommer Intel Atom jo i en dual-core udgave nu som skulle
> have godt med power. Mon ikke der kommer en Eee box med denne.

Jeg har lige skiftet min gamle AMD 64x2 ud med en Eee Box (http://www.asus.com/products.aspx?l1=24&l2=165
).

Oppetid på 23 dage, og den eneste "klage" indtil videre er, at den går
kold hvis du efterlader en USB disk tilsluttet i 8-24 timer.
Det skal lige siges at den kører Ubuntu lige nu (FreeBSD
installationen venter til jeg har fået migreret mail til Google Apps),
og jeg mener jeg har oplevet noget lign. med en anden linux maskine og
den samme USB disk.

Ellers må jeg da sige at jeg er godt tilfreds. Ingen hørbar støj,
rigelig performance, og en pris på ca. 2000,- Kr.

Diskplads håndteres af en Synology CS407e, som kører 2 x RAID1
partitioner.
Jeg havde kig på en Drobo, men kunne ikke finde noget om "internals",
hvor Synology kører linux/ext3, så hvis hardwaren dør kan jeg stadig
grave mine data ud.

Og så vidt vides kommer alle Eee Box modeller da med Atom dual core i,
min gjorde i hvert fald :

$ cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 28
model name : Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz
stepping : 2
cpu MHz : 800.000
cache size : 512 KB
physical id : 0
siblings : 2
core id : 0
cpu cores : 1
apicid : 0
initial apicid : 0
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 10
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov
pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx constant_tsc
arch_perfmon pebs bts pni monitor ds_cpl est tm2 ssse3 xtpr lahf_lm
bogomips : 3215.96
clflush size : 64
power management:

processor : 1
[...]
[...]