Re: Defekt disk?

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 16 May 2008 - 21:49:58 CEST

Date: Fri, 16 May 2008 21:49:58 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Defekt disk?

Asbjrn Clemmensen (func) writes:
> Jeg har desværre intet at byde på mht. problemet, men jeg er dog interesseret
> i hvorfor man ikke skal fsck'e en disk med mulige fysiske fejl. Er det fordi
> det bare risikerer at forværre diskens situation, når man tvinger den til at
> læse/skrive en masse?

        Ja, fordi fsck er designed til at rette op på inkonsistente filsystem
        struktur der medføres af software fejl (crash, haste nedlukning, osv.,
        med som konsekvens manglende opdatering af metadata, ...) Det vil sige:
        situationer hvor man i værste tilfælde man skal manuelt tage stilling til
        om en inode skal cleares eller eller lignende (sker normalt ikke med
        softupdates, med mindre write cache er slået til -- det er den på
        alle ATA/SATA devices per default).

        Fsck kender desværre ikke årsagen til fejlen, og ved hardware
        relaterede fejl, kan den ofte forværre situationen.