Re: Defekt disk?

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 16 May 2008 - 09:45:17 CEST

Date: Fri, 16 May 2008 09:45:17 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Defekt disk?

Benny Simonsen (bsd-dk) writes:

> Hej
>
> Jeg har en disk, hvor fsck ikke kan rette op paa fejl automatisk (kun
> /var partitionen) efter en stroemafbrydelse,
> og fsck i interactive mode viser en hel del fejl -
> husker ikke laengere hvad - men svjh. en del forskellige slags fejl.
> Det lykkedes mig ikke at faa fjernet disse fejl.

        Du skal IKKE køre fsck hvis du fornemmer at der er fysisk fejl!

> En dump af partitionen gav read fejl (har ikke den praesise fejl).

        Kør IKKE FSCK.

> Nu har jeg saa lavet et newfs paa partitionen, fyldt den med random data - nu
> uden fejl saa vidt jeg kan se.

        Write reallocation.

> Er det tegn paa at disken har det godtnok, eller er det newfs som
> markerer defekte blokke?

        Sikkert, men don't trust it -- check med smartctl (i ports - smartmontools)
        hvad error count siger.

> PS: Der er stadig garanti paa disken, men hvis ikke den er defekt,
> giver det jo ikke meget at sende den ind.

        De kan se om den har en for høj defekt count -- men du skal kunne
        reproducere fejl. Nu har du jo "rettet" den. Men stol ikke på disken.

        Næste gang brug PHK's glimrende "recoverdisk" værktøj (under src/tools/tools
        i FreeBSD) hvis du skal "redde" sådan en disk.

        Phl