Re: fbsd7/zfs

From: Asbjørn Clemmensen (none@func--okejl.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 07 Mar 2008 - 20:03:50 CET

Date: Fri, 7 Mar 2008 20:03:50 +0100
From: Asbjørn Clemmensen <none@func--okejl.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: fbsd7/zfs

On Thu, Mar 06, 2008 at 02:22:58PM +0000, Jakob Breivik Grimstveit wrote:
> Hola!
>
> Nokon som har tatt i zfs på fbsd7 og kan rapportere om evt. fallgruver
> eller andre erfaringar?

Jeg brugte det først på en i386, og det var en ret ubehagelig oplevelse. Når
der var megen aktivitet på diskene ville hele systemet dø langsomt med
processer som sad fast i zfs state.

Jeg skiftede til en amd64 arkitektur, og fik 1 gb ram mere (3 i alt), og siden
da har det fungeret helt perfekt. Dette er dog mit personlige system, og jeg
har ikke erfaring med det på web/databaseservere.

Under alle omstændigheder kan det anbefales at tage det i brug i nogen tid, og
se om det fungerer hæderligt. På mit system har jeg kun gode erfaringer, og
jeg får rigtig god ydelse ud af mine diske.

> Eg har planar om å bruke 2-3-4 diskar (spanning) til file storage med
> zfs om det blir vurdert av dykk som "relativt stabilt" (har offsite
> backup).
>
> --
> Jakob Breivik Grimstveit - http://grimstveit.no/jakob - +47 48298152

- Asbjørn Clemmensen