FreeBSD vr interface link-up problem (Soekris 5501)

From: Uffe Jakobsen (none@uffe--uffe.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 24 Jun 2008 - 23:58:10 CEST

Date: Tue, 24 Jun 2008 23:58:10 +0200
From: Uffe Jakobsen <none@uffe--uffe.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: FreeBSD vr interface link-up problem (Soekris 5501)

Hej,

Jeg har lige udskiftet min trofaste Soekris 4801 med en ny Soekris 5501.
Begge kører FreeBSD 6.2 (pfSense-1.2) fra et SanDisk CF og de har
identiske konfigurationer.

Jeg har i årevis (med Soekris 4801) haft et netværks-segment som er
slukket når det segment ikke er i brug. Switchen er direkte forbundet
med Soekris enheden som således "ser" et link down når switch slukkes.

Dette har som sagt virket fint i årevis med swichen forbundet til et
Soekris 4801 net-interface (sis driver under FreeBSD). Men efter jeg har
skiftet Soekris 4801 boksen ud med en 5501 så bliver net-interface på
Soekris 5501 (vr driver under FreeBSD) ikke "operationelt" når jeg
tænder for switchen. Det manifesterer sig i første omgang ved at
Soekris boksen ikke uddeler DHCP på det "ny-startede" netværk.

En "ifconfig vr2" viser et (tilsyneladende) aktivt og operationelt
interface - men det er det bare ikke førend jeg laver en "ifconfig vr2
down; ifconfig vr2 up;". Efterfølgende så virker alt som det burde og
Soekris boksen uddeler gladeligt DHCP igen...

En "dmesg" giver dette:
vr2: link state changed to DOWN
vr2: link state changed to UP
vr2: Using force reset command. (<--- ?????)

Det skal lige siges at fejlsøgning af dette problem besværliggøres af at
  problemet *ikke* opstår ved at fjerne strømmen fra switchen
kortvarigt. Typisk har den være slukket i en dags tid når jeg møder
problemet.

Da min Soekris 5501 er en drop-in replacement for min 4801 og bruger
eksakt samme CF image og konfiguration så har jeg et kraftig (men ikke
vel-begrundet) mistanke til vr driveren.

Er der nogen som er stødt på tilsvarende problemer med FreeBSD-6.2 og vr
driveren (måske endda på Soekris 5501 hardware) ?

På forhånd tak.

mvh Uffe