Re: SV: flytte til større harddisk

From: Benny Simonsen (none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 16 Jun 2008 - 21:15:32 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Benny Simonsen <none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 16 Jun 2008 21:15:32 +0200
Subject: Re: SV: flytte til større harddisk

"Gert Lynge" <none@gert--lynge.org.lh.bsd-dk.dk>
wrote on Sat, 14 Jun 2008 21:43:24 +0200:

> Hej

> Jeg har flere gange brugt at lave en minimumsinstallation af den
> FreeBSD-version jeg kører - og derefter flytte en eksisterende server med
> dump + restore. Jeg har ikke været ude for at det ikke fungerede - og jeg
> tror jeg har gjort det 15-20 gange eller sådan noget :-)...
>
> Det kan sikkert gøres lettere - men ovenstående virker i hvert fald
>
> Regards
> Gert Lynge

Hej

Inden dump+restore, plejer jeg at sikre at disken er tom (dog
incl. .snap folderen i hver partition)

Det kan gøres ved
Bemærk nogle filer i /bin, /sbin og /lib* er mærket schg (Ses vha ls
-lao)
Dette flag skal fjernes før filerne kan slettes dette gøres vha
chflag noschg <fil>

Alternativt kan det måske være lettere at følge afsnit 18.3.1 i
Handbook [1] - dog skal du have en "Master Boot Record" - vælg "Free
BSD BootMgr" - (den øverste mulighed svjh).

Dette kan gøres både fra et kørende system - eller mere
anbefalelsesværdigt fra minimum en boot-cd. Det første kan godt føre
til at man får hjertet lidt langt op i halsen - det skete i hvert fald
for mig lidt før på aftnen, som nogle bemærkede på IRC.

Dump restore er det samme, blot har jeg fået for vane at lave
snapshots, og derefter dumpe dem, men det er blot fordi jeg så kan
lave et snapshot der hedder noget med moved-to-new-disk, så ved jeg
hvor(når) dumpet er taget.

Jeg har lavet mig flg. lille script som laver snapshot af alle mine
partitioner

########## START of mksnap.all
#!/bin/sh
date=`date "+%Y%m%d-%H%M"`
/sbin/mksnap_ffs /storage /storage/.snap/$date-$1
/sbin/mksnap_ffs /usr /usr/.snap/$date-$1
/sbin/mksnap_ffs /var /var/.snap/$date-$1
/sbin/mksnap_ffs / /.snap/$date-$1
########## END of mksnap.all

Derefter kan du køre en dump restore vha:
cd /mnt/newdisk/< root mountpoint> && dump -0an -f - /.snap/<snapshot,
ex. $date-$1> | restore -rf -
og tilsvarende for de andre partitioner.

Husk at restore extraherer snapshottet i det bibliotek hvor det
bliver kørt!

Det var så min måde at gøre det på.

PS:
Jeg ved ikke lige om det er blevet sagt, men med dump+restore modellen
kan partitionerne gøres både større og mindre. Endelig kan man også
samle to partitioner på een, ex. / og /var - ikke for at sige at det
skulle være en fordel, men muligheden er der.

[1] http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/disks-adding.html

/Benny