Re: Hotmail modtager ikke mails

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net)
Date: Tue 03 Jun 2008 - 09:03:35 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hotmail modtager ikke mails
From: peter@bsdly.net (Peter N. M. Hansteen)
Date: Tue, 03 Jun 2008 09:03:35 +0200

Rico Secada <none@coolzone--it.dk.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Alt fungerer fint bortset fra, at Hotmail ikke modtager mails sendt
> fra serveren.
>
> Jeg har googled i dagevis og fundet tonsvis af andre med samme problem,
> men jeg har ikke fundet en løsning.

Da har du muligens også snublet på min beskrivelse av et frontbridge-
aka Microsoft Exchange Hosted Services-problem med noe av samme
symptomer på <http://www.bsdly.net/~peter/bizarre-incident/> (saken
førte også til en liten artikkel i computerworld.no som er referert
til fra den siden).

Problemet da var, og er muligens fortsatt, at Microsoft og Hotmail
bruker noe svært komplisert og selvfølgelig superhemmelig
filtreringsmaskineri til å klassifisere epost, som de stoler absolutt
på at det alltid har rett. Selv når det helt klart ikke har det, og
eneste tenkbare datagrunnlag for feilklassifiseringen forsvant flere
uker tidligere.

> Jeg har oprettet en SPF, og jeg har fedted rundt med MicroSoft's Caller
> ID også.

SPF har sine gode og dårlige sider, Caller-ID er det vel bare
Microsoft som tror på.

> Den næste løsning bliver at bede de kunder, der bruger vores
> service, om at boykotte Hotmail og i stedet bruge Gmail.

Det er fristende, men feilsøking inkludert manuell test av smtp-dialog
mot de aktuelle maskinene er nødvendig først, og i den grad det går an
å komme i kontakt med mennesker som styrer maskineriet i hotmail er
det nok verd å gjøre et forsøk på det. Hvis det fortsatt er like
ugjennomtrengelig når alle relevante feilsøkingssteg er gjennomført,
og menneskelig kontakt ikke nytter, kan gjerne noe offentlig
skittentøysvask være på sin plass, om du orker. Jeg håper du oppnår
mer nyttig kontakt med de ansiktsløse enn jeg gjorde.

- P

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://bsdly.blogspot.com/ http://www.bsdly.net/ http://www.nuug.no/