FreeBSD boot-sequence (Apache2 starter før sshd i base)

From: Jakob Breivik Grimstveit (none@jakob--grimstveit.no.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 31 Jul 2008 - 13:57:45 CEST

Date: Thu, 31 Jul 2008 12:57:45 +0100
From: "Jakob Breivik Grimstveit" <none@jakob--grimstveit.no.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: FreeBSD boot-sequence (Apache2 starter før sshd i base)

Eg har i det seinare slått på stortromma og fått SSL-sertifikat på min
Apache2-server, som fungerer fint og flott. Ved oppstart av Apache må
eg derfor skrive inn eit passord før den starter opp Apache.

Problemet mitt dukker opp når maskina må starte på nytt. Sist gang
strømmen var borte mer enn 30 minutt og UPSen min gikk tom stoppet
serveren i boot sequence på at eg skulle skrive inn passord til Apache
... og dette var før den hadde startet sshd, så jeg måtte gjøre det
via console.

Jeg kommer nok til å fjerne passordet på SSL-sertifikatet, men hva i
alle dager er det som gjør at Apache2 (fra ports) starter /før/ sshd
(fra base)?

Hva er det som bestemmer rekkefølge på oppstart av daemons osv under
boot? Jeg trodde i alle fall at alt som lå i base ble utført før
programmer fra ports, med mindre hack var lagt inn...

Alle gode tips mottas med takk. Fant ingen god oppstartslogg, og jeg
vil helst slippe å starte maskinen på nytt for å hente ut bootlog
manuelt :-).

--
Jakob Breivik Grimstveit | +47 48 29 81 52
http://grimstveit.no/jakob | http://www.linkedin.com/in/jakobbg