Re: master.passwd og ups!

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 03 Jul 2008 - 07:27:43 CEST

Date: Thu, 3 Jul 2008 07:27:43 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: master.passwd og ups!

Mic J wrote:
> [ ... ]
> Nå jeg har jo stadigvæk /etc/passwd.
>
> Er der nogen måde hvor jeg kan generere master.passwd fra passwd

Ja, passwd er lig master.passwd med passwd blanket og lidt færre
felter.
1 linje sed/perl, eller nemmere - 5min i vi.

> også
> automatisk spørge brugerne
> om nyt password,

Nope.
Det tætteste du kommer er nok at oprette de brugere med et
genereret passwd, og så i login banneret skrive at his man ikke
kan logge ind, så skal man henvende sig hos dig.

Du kan dog sætte 'change' feltet i master.passwd fornuftigt (se
man master.passwd), og derved tvinge dem til at skifte passwd når
de logger ind.
Så en plan kunne være at sætte et "nemt" passwd på alle konti, og
i banneret få dem til at ringe til dig. Og samtidig, med 'change'
feltet, tvinge et passwd skift igennem når de logger ind.

> eller er der nogle andre måder at gøre det på (udover
> at tage jævnlig backup).

Nej.

> Jeg har backup, men jeg har nyeligt introduceret nogle flere brugere
> til test foremål, og det kom ikke med.
> derfor villle jeg gerne prøve at komme den anden vej

Forståeligt, men ikke en problemstilling hvor jeg kender en
løsning.

        Hyg'
        Flemming

--