Re: Server bag TDC-router-modem

From: Ask Holme (none@ask--jillion.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 16 Dec 2008 - 19:50:09 CET

Date: Tue, 16 Dec 2008 19:50:09 +0100
From: Ask Holme <none@ask--jillion.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Server bag TDC-router-modem

Jeppe Bundsgaard skrev:
> Jeg har søgt og søgt på indernettet, men jeg har intet clou om hvad
> jeg skal søge på og hvad jeg skal se efter. Jeg kan se at der er nogen
> der har en webserver stående bag TDC-router/modem, men jeg kan ikke se
> hvad de gør for at få det til at virke.
Hej Jeppe

Portforward den gode løsning for dig da du nok ikke har brug for det og
hvis du har, så har du ikke adgang til at opsætte det.

Jeg går udfra, at når du siger TDC-router så snakker vi om deres (ofte
hvide) modem som er tilsluttet til telefonnettet. Den server er så
tilsluttet den og fungerer som gateway for dine klienter ?
Eller har du en sort router fra TDC imellem som er gateway for klienterne ?

Hvis du er tilsluttet direkte til modemmet således, at din FreeNas har
en offentlig ip så er det en opsætning internt i din FreeNas som
blokere. Sandsynligvis en firewall regel på det eksterne interface.
Hvis du bruger en sort router fra tdc har du "tabt". Den har en standard
opsætning, hvor nogle enkelte porte er åbne til specifikke ip'er (fx.
port 80 til 192.168.1.3 og 21 til 192.168.1.2 eller sådan noget
lignende) - Det kan du vistnok få ændret men såvidt jeg husker tager TDC
omkring 1000 kr. pr. konfigurationsændring de skal fortage i din router...

Men du har altid mulighed for at smide deres router væk og lade din egen
server være gateway