Re: FreeBSD boot-sequence (Apache2 starter før sshd i base)

From: Daniel Schledermann (none@daniel--schledermann.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 01 Aug 2008 - 17:21:42 CEST

Subject: Re: FreeBSD boot-sequence (Apache2 starter før sshd i base)
From: Daniel Schledermann <none@daniel--schledermann.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Fri, 01 Aug 2008 17:21:42 +0200

tor, 31 07 2008 kl. 12:57 +0100, skrev Jakob Breivik Grimstveit:
> Eg har i det seinare slått på stortromma og fått SSL-sertifikat på min
> Apache2-server, som fungerer fint og flott. Ved oppstart av Apache må
> eg derfor skrive inn eit passord før den starter opp Apache.
>
> Problemet mitt dukker opp når maskina må starte på nytt. Sist gang
> strømmen var borte mer enn 30 minutt og UPSen min gikk tom stoppet
> serveren i boot sequence på at eg skulle skrive inn passord til Apache
> ... og dette var før den hadde startet sshd, så jeg måtte gjøre det
> via console.

Ak..:(

> Jeg kommer nok til å fjerne passordet på SSL-sertifikatet,

Det kræver jo et nyt certifikat, ja?

> men hva i
> alle dager er det som gjør at Apache2 (fra ports) starter /før/ sshd
> (fra base)?
>
> Hva er det som bestemmer rekkefølge på oppstart av daemons osv under
> boot? Jeg trodde i alle fall at alt som lå i base ble utført før
> programmer fra ports, med mindre hack var lagt inn...

Det var også min umiddelbare ide, men mon ikke du kan se nærmere på
disse "keywords" i rc-scriptene. Hvis man læser man rcorder :
http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=rcorder&sektion=8

.. kunne en løsning være at indføje dette i

Fra /usr/local/etc/rc.d/apache2:
# REQUIRE: LOGIN cleanvar

Kunne rettes til

# REQUIRE: LOGIN cleanvar sshd

Jeg har ikke testet det, men mon ikke det virker. Man kommer slf. til at
ordne scriptet hver gang man opgraderer apache.

--
> do you know how the first unix-geeks came into being?
> they were men once...

./D