Re: problem med sendmail

From: Keld Jørn Simonsen (none@keld--dkuug.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 29 Apr 2008 - 17:21:22 CEST

Date: Tue, 29 Apr 2008 17:21:22 +0200
From: Keld Jørn Simonsen <none@keld--dkuug.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: problem med sendmail

On Tue, Apr 29, 2008 at 04:50:13PM +0200, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Jada, jeg ville bare høre om jeg havde ret i min vurdering, og det siger
> du så, at det har jeg ikke. Den pågældende maskine er ellers den eneste
> jeg kan komme i tanke om, som ikke melder tilbage med en 5xx kode når
> brugeren ikke findes.

Nåh, jeg synes stadig det virker mærkeligt. De pågældende må jo ikke
stole på postfix. Hvorfor så bruge postfix som mailserver, hvis man ikke
stoler på postfix'es vurderinger?

Jeg mener altså at den ovennævnte bemærkning er kun til
installationstest, og bedste praksis er at ændre til kode 550 når man
har aftestet installaionen af postfix og er sikker på at det kører som
det skal.

En af mine postfix-installationer har i main.cf:

208 # The default setting is 550 (reject mail) but it is safer to start
209 # with 450 (try again later) until you are certain that your
210 # local_recipient_maps settings are OK.
211 #
212 unknown_local_recipient_reject_code = 550

Det indikerer også at meningen er at i drift-situationen bør koden være
sat til 550. Men naturligvis er en 450-kode i overensstemmelse med RFC-erne.

Jeg tror bare at i mange tilfælde (jeg kender dog kun et) hvor kode 450
bibeholdes, er det på baggrund af at man har overset det, og ikke et
bevidst valg.

Hilsen
keld