Re: Avendelse af BSD licens sammen med GPL

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 06 Apr 2008 - 16:43:36 CEST

Date: Sun, 6 Apr 2008 16:43:36 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Avendelse af BSD licens sammen med GPL

Martin Philip Topholm (mph+bsddk) writes:

> Mit spørgsmål er så kan min kodestump have en BSD licens eller skal
> den have et GPL-stempel?

        GPL.

        Det står klart og tydeligt i den FAQ du citerer:

If a library is released under the GPL (not the LGPL), does that mean that any program which uses it has to be under the GPL?

Yes, because the program as it is actually run includes the library.

        "uses". Det er ligemeget om du bruger "static" eller ej.

> Alternativt kan jeg så levere en ``rrd_update'' funktion, som laver
> CSV-filer og have en ``-DHAVE_RRD_AND_VIOLATE_GPL'' som bruger RRD?

        Det vil være også ligemeget hvis du splitter din program
        i to: en der linker med librrd, og en der snakker med den første igennem
        en anden kommunikationskanal, så længe de er leveret som en
        fælles applikation (f.eks.: postfix der er flere programmer, men
        en enkel applikation. Definitionen af "program" her er uklar).

        Læs:

If I add a module to a GPL-covered program, do I have to use the GPL as the license for my module?

The GPL says that the whole combined program has to be released under the GPL. So your module has to be available for use under the GPL.

But you can give additional permission for the use of your code. You can, if you wish, release your program under a license which is more lax than the GPL but compatible with the GPL. The license list page gives a partial list of GPL-compatible licenses.

        "The whole combined program has to be release under the GPL"

        Men den sidste punk interessant, da de betragter Modified BSD license
        (3 clause, uden reklame klausul) som "compatible with the GPL" ifølge:

        http://www.gnu.org/licenses/license-list.html

> Eller skal man helt over og lave en GPL RRD-service-daemon som man
> kan forbinde til over en socket (under argumentationen af en
> GPL-server ikke kræver en GPL-klient)?

        Jeg vil mene det er ligemeget hvis de er del af samme applikation. Er du
        i tvivl, spørg en advokat. Du kan selvf. også lave to hele separate
        projekter, en "rrd-wrapper-daemon", og din applikation som benytter
        den. Good luck :)