Avendelse af BSD licens sammen med GPL

From: Martin Philip Topholm (none@mph+bsddk--hoth.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 06 Apr 2008 - 15:00:27 CEST

Date: Sun, 6 Apr 2008 15:00:27 +0200
From: Martin Philip Topholm <none@mph+bsddk--hoth.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Avendelse af BSD licens sammen med GPL

Jeg har lavet en lille stump kode, som indsamler lidt statistik.
Programmet afleverer data til librrd via ``rrd_update(int, char **)'',
men kunne pincipielt sagtens levere CSV data.

librrd kommer med GPL (hvis vi ser bort fra ``FLOSS exception'').
GPL kræver i følge [1] at programmer, som bruger GPL biblioteker,
også er GPL selv.

I [2] står tommelfingerreglen:

    the rule-of-thumb states that if GPL source is required for a
    program to compile, the program must be under the GPL. Linking
    statically to a GPL library requires a program to be under the
    GPL.

Hvis Makefilen siger ``-lrrd'' så er det jo i og for sig krævet for
at kunne køre, selv om det ikke er ``-static''. Men på den anden
side kan alle biblioteker, der eksporterer ``rrd_update'' bruges.

Mit spørgsmål er så kan min kodestump have en BSD licens eller skal
den have et GPL-stempel?

Alternativt kan jeg så levere en ``rrd_update'' funktion, som laver
CSV-filer og have en ``-DHAVE_RRD_AND_VIOLATE_GPL'' som bruger RRD?
Eller skal man helt over og lave en GPL RRD-service-daemon som man
kan forbinde til over en socket (under argumentationen af en
GPL-server ikke kræver en GPL-klient)?

[1] Frequently Asked Questions about the GNU Licenses
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#IfLibraryIsGPL
[2] Why you should use a BSD style license for your Open Source Project
    http://www.freebsd.org/doc/en/articles/bsdl-gpl/article.html#ORIGINS-GPL
[3] Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?
    http://archive.bsd-dk.dk/mail/bsd-dk/2007/Sep/index.html#28

--
Martin Philip Topholm              |  ()  ASCII Ribbon Campaign