Re: Hvordan smadrer man sin MBR?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 21 Sep 2007 - 08:34:55 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Hvordan smadrer man sin MBR?
Date: Fri, 21 Sep 2007 08:34:55 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 21/09/2007, at 7.48, Erik Cederstrand wrote:

> Hej!
>
> Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil installere FreeBSD på en
> server via PXE, reboote, og køre et par benchmarks. Installere
> forfra, reboote, køre benchmarks. Osv. Dvs., hver anden gang vil
> jeg boote PXE, og hver anden gang fra harddisken.
>
> Jeg har tænkt på at sætte harddisken øverst i bootsekvensen i BIOS,
> og PXE som nummer to. Når FreeBSD er kommet op efter en
> installation, vil jeg slette MBR, så BIOS skipper harddisken ved
> næste reboot og går videre til PXE. Men hvordan smadrer man sin MBR
> [...]

Fra OpenBSD pxeboot PXE bootloader kan man sagtens pege
på harddisken som kerne/root eller kerne fra PXE

Så eventuelt skal du blot se på bootfilerne på PXE serveren
$ cp boot.conf.pxeroot boot.conf
vs
$ cp boot.conf.hd0 boot.conf

Det kræver så at den pågældende PXE server kun bruges
af dig :-)

Tidligere har jeg også benyttet at have PXE boot først
og HD som nr to, hvis jeg så fjernede kablet bootede
den blot fra HD.

Mvh og god weekend

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH