Re: Cybercity ADSL og mailserver

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 08 Sep 2007 - 13:21:20 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Cybercity ADSL og mailserver
Date: Sat, 8 Sep 2007 13:21:20 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 08/09/2007, at 12.33, Claus Krogsgaard wrote:

> Det er ikke CyberCity der gør noget... Spamhaust søger oplysninger hos
> RIPE vedr. netblocks. Så jeg vil tro at spørgsmålet om re-
> registrering kun
> kan besvares af Spamhaust eller den RBL tjeneste der benyttes.
Har du læst de links jeg lagde med?

http://www.spamhaus.org/pbl/query/PBL151251
jeg synes den indeholder meget mere end spamhaus sådan selv
kunne finde på ...

Hvis jeg ser på whois for adresserne genkender jeg ikke
et så detaljeret billede, hvilket gør at jeg bestemt tror
CC har haft en finger med i spillet.

> En anden debat er så sagligheden af at benytte RBL'er på sin
> server. Det
> er langt mere nærliggende at benytte proaktive filtre som Spamassassin
> eller tilsvarende.
jeg kan se at andre spamhaus lister klart sikrer at jeg undgår
meget spam, så jo RBL lister er sagligt og jeg ved ikke rigtigt
hvordan jeg skal opfatte din kommentar.

Hvis du mener man helt skal undgå RBL og KUN bruge spamassassin
mener jeg du er helt galt afmarcheret.

De fleste vil formentlig lave en kombinationsløsning med
flere værn mod spam, herunder er RBL meget brugt.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH