Re: Cybercity ADSL og mailserver

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 07 Sep 2007 - 14:25:57 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Cybercity ADSL og mailserver
Date: Fri, 7 Sep 2007 14:25:57 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 07/09/2007, at 13.59, Benny Simonsen wrote:

> Hej
>
> Jeg overvejer at skifte fra TDC ADSL til Cybercity ADSL (Solo)
> incl. telefoni.
Jeg er netop for nyligt kommet tilbage til CC og det er
en fryd :-)

> Er der nogen ting jeg skal være opmærksom på - primært
> mht. mailserver.
>
> Jeg håber lidt at der er nogen her som har haft lidt erfaring med CC.
>
> Jeg regner ikke med at få en global IP, men benytte NAT
> funktionaliteten i routeren.
>
> - Realtime blocking lists virker de umiddelbart (Altså er det usynligt
> for mailserveren, exim, at der er en router ind imellem)?
Du vil se pakkernes rigtige IP-adresse, det er kun serveren, så det
virker fint

> - Hvad med RDNS, er konfigureret fornuftigt, således at ens
> mailserver ikke bliver blacklistet pga. navn eller ttl?
> PS: Ved TDC kan man godt få rdns til at pege på sit eget domæne,
> istedet for et eller andet tilfældigt - Kan man også det hos CC?
> TTL har det aldrig lykkedes at få gjort noget ved.
hmm der ER en reverse, men det er sådan en generel en:
$ host mail.kramse.dk
mail.kramse.dk has address 85.81.149.98
$ host 85.81.149.98
98.149.81.85.in-addr.arpa domain name pointer
0x55519562.adsl.cybercity.dk.

Jeg har ikke forsøgt at ændre den, men hvis man kan så sig
til!

> - ?? Er der andet, som bør komme med i betragtningerne?

Den range som jeg er i har CC valgt at stikke til spamhaus
de har dog en:
IP Address Self-Service Removal Mechanism
som gør at man nemt får fjernet netop SIN IP fra listen

Sammenlign:
http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=85.81.149.98
min der er afregistreret med:
http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=85.81.149.95

Dem af jer som har mailserver i 85.81.0.0/16 kan
så sammen med mig undre jer over at CC melder den
ind. Men måske skal man blot være glade for at de
gør noget aktivt for at bekæmpe spam fra egne
netværk ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH