Re: Oprydning/Tuning/optimering

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 07 Oct 2007 - 17:25:10 CEST

Date: Sun, 7 Oct 2007 17:25:10 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Oprydning/Tuning/optimering

Carsten Jensen (tomse) writes:

> At slette tomme filer og biblioteker er ikke en del under tuning som Line
> skrev,
> men bare generel oprydning. Der er ingen af jer der har tomme papkasser
> stående i stuen,
> på længere sigt, bare fordi man ikke gider ryde op.

        Nej, men til gengæld fjerner jeg ikke bagsæden i bilen hvis ikke
        jeg har brug for den p.t. :)

        Du har måske brug for en mere modulær styresystem distribution, som
        f.eks. Ubuntu eller Debian.

> Jeg er af den type der godt kan lidt der er orden på tingene, og forventer
> der er det efter
> en ren installation, Microsoft gør et langt bedre stykke arbejde med det
> efter en ren install,
> end FreeBSD.

        Well, du ved hvor du så skal henvende dig :)

        Og det er faktisk temmelig forkert -- du har måske ikke så mange tomme
        mapper, men du har en masse af filer som stor set aldrig bruges af
        systemet i alle versioner af Windows (inkl. DLLer). Men ja, Windows
        installationen er mere modulær.

> Jeg kan huske dengang Windows 95 kom frem, og mange brokkede
> sig over den
> installerede en hel masse junk som alligevel ikke skulle bruges, tja det
> meste junk er nu væk
> men jeg synes stadig der er en masse i FreeBSD.

        "Junk" er der en del i base system fordi base system i FreeBSD
        er ikke (endnu ?) blevet modulær nok til at man kan vælge subsystemer
        fra (gcc, sendmail, ...). Andre ting er der af historiske årsager,
        og burde måske ikke være til stede med mindre man valgte at aktivere
        den funktionalitet der bruger det, men sådan er det bare ikke nu.

> En skam at sysctl ikke er veldokumenteret, da man helt sikkert kan forbedre
> performance på sit system.

        En moderne styresystem som FreeBSD har en del default parametre som
        gør at den fungerer optimalt (dvs., en god balance mellem performance,
        sikkerhed, hukommelses forbrug) out-of-the-box for 90% af use profiles.

        Der er sikkert nogle ting til der kan optimeres, hvor du kan håbe at
        vinde måske 10-15% i nogle tilfælde (well, du kan jo mounte async
        dine filsystemer, det går super stærkt, men farvel til metadata hvis
        du mister strøm). I praksis er der ikke noget "kern.hidden_parameter.
        warp_speed=2" som vil pludselig fordoble performance.

        Det kunne være en sjov (og nyttig) projekt at dokumentere alle sysctl
        værdier i FreeBSD ellers. Man kunne automatisk samle alle værdier
        fra manpages, kode, osv... og så kunne udvikleren have muligheden for
        at dokumentere de enkle sysctl værdier.

        (mon ikke sysctl(8) burde laves på denne måde ?)

        Ellers har du altid Gentoo når du vil have performance ;-)