Re: tar exclude virker ikke

From: Asbjørn Clemmensen (none@func--okejl.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 14 Nov 2007 - 14:10:57 CET

Date: Wed, 14 Nov 2007 06:10:57 -0700
From: Asbjørn Clemmensen <none@func--okejl.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: tar exclude virker ikke

On Tue, Nov 13, 2007 at 12:13:33PM +0100, Ebbe Hjorth wrote:

> Nej, tror jeg misforstod din sidste mail - Nu kører det på skinner!
>
> /usr/bin/tar -czPf /usr/backup/www.backup.tar --exclude='*.zip' usr/local/www

Den ting, du måske har misset er, at det er god stil at kalde en fil "tgz"
eller "tar.gz" til efternavn, hvis du komprimerer indholdet, som du jo gør da
du bruger flagget "-z" til tar. Havde du brugt "-j" ville du kalde filen
"backup.tar.bz2". Selvom implementationen af tar selv genkender filens
kompression - i hvert fald under FreeBSD - så er det god stil, og nærmest en
konvention, at man tilføjer den passende endelse.

> TUSINDE TAK LISTE!
>
> PS: Hvordan tager I andre egentlig backup?

Jeg tager backup med et shell script der laver en tar fil og kopierer den til
en server via scp. Det er absolut det simpleste at sætte op.

- Asbjørn