Re: qmail n00b :-)

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 May 2007 - 17:53:04 CEST

Date: Mon, 21 May 2007 17:53:04 +0200
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: qmail n00b :-)

> Jeg er ganske grøn i BSD-verdenen, men har da fået en FreeBSD op og køre med
> Apache, PHP og MySQL (og forstået _hvordan_ jeg har fået det til at køre).

Velkommen!

> Mit næste projekt er at få min egen mailserver op og køre, og der er valget
> faldet på qmail. Til det formål har jeg fundet en god 'holde i hånden guide'
> på www.lifewithqmail.org som jeg har fulgt.
>
> Som I nok har gættet, virker det ikke helt efter hensigten, så her kommer en
> række spørgsmål som I forhåbentlig kan hjælpe mig med:
>
> Jeg kører FreeBSD 6.2.
> 1) Er der en kommando der kan give det præcise versionsnummer af FreeBSD?

uname -a

> Jeg har fulgt guiden på www.lifewithqmail.org, men havde lidt vanskeligheder
> med afsnit 2.8.3 om at stoppe og disable den eksisterende MTA. Jeg kan ikke
> finde en init.d på mit system og /etc/rc.d/sendmail stop gav ikke noget synlig
> resultat forstået på den måde at der ikke kom nogen fejl, men heller ikke en
> ny prompt. Jeg stoppede sendmail vha. "ps -ef | grep sendmail" og kill.

Du henter /etc/rc.conf ind i en editor og skriver:

sendmail_enable="NONE"

> "netstat -a | grep smtp" giver et enkelt resultat, og hvis jeg stopper qmail
> med "qmailctl stop", ingen resultat.

Dernæst kan du skrive ps ax|grep -i sendmail og stoppe to pid'er som
har med sendmail at gøre.

> Råd og forslag modtages med tak :)

Brug postfix, den er lidt enklere at gå til. Du bør også installére
portupgrade fra ports-samlingen. Ports-samlingen er for mig at se det
bedste argument (af mange) for at blive ved FreeBSD. Gå ned i
/usr/ports/ports-mgmt/portupgrade og skrive make install clean.
Dernæste rehash hvis du bruger zsh/csh, og skriv portinstall postfix.
Så spørger den om du vil installére postfix ver. 1, ver. 2, osv. Svar
nej, og tryk enter når den spørger om postfix (uden versionsnr.).

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentlest gamester is the soonest winner.

Shakespeare.