qmail n00b :-)

From: jems@mad.dk
Date: Mon 21 May 2007 - 17:24:08 CEST

From: jems@mad.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: qmail n00b :-)
Date: Mon, 21 May 2007 17:24:08 +0200

Hej liste.

Jeg er ganske grøn i BSD-verdenen, men har da fået en FreeBSD op og køre med
Apache, PHP og MySQL (og forstået _hvordan_ jeg har fået det til at køre).

Mit næste projekt er at få min egen mailserver op og køre, og der er valget
faldet på qmail. Til det formål har jeg fundet en god 'holde i hånden guide'
på www.lifewithqmail.org som jeg har fulgt.

Som I nok har gættet, virker det ikke helt efter hensigten, så her kommer en
række spørgsmål som I forhåbentlig kan hjælpe mig med:

Jeg kører FreeBSD 6.2.
1) Er der en kommando der kan give det præcise versionsnummer af FreeBSD?

Jeg har fulgt guiden på www.lifewithqmail.org, men havde lidt vanskeligheder
med afsnit 2.8.3 om at stoppe og disable den eksisterende MTA. Jeg kan ikke
finde en init.d på mit system og /etc/rc.d/sendmail stop gav ikke noget synlig
resultat forstået på den måde at der ikke kom nogen fejl, men heller ikke en
ny prompt. Jeg stoppede sendmail vha. "ps -ef | grep sendmail" og kill.

"netstat -a | grep smtp" giver et enkelt resultat, og hvis jeg stopper qmail
med "qmailctl stop", ingen resultat.

2) Når jeg har fulgt resten af guiden, er sendmail så helt ude af billedet på
mit system, eller skal jeg fortage mig yderligere?

"qmailctl stat" viser at alle fire services kører og inst_check siget at min
"LWQ installation looks good!" :)
Ikke desto mindre får jeg to gange under opstart af systemet følgende fejl:
"sendmail: illegal option -- L".

3) Jeg mener der er en logfil med inholdet af opstarten - Hvor finder jeg den?
4) Hvad betyder fejlen og hvad skal jeg gøre ved den?

Til sidts kan jeg sige at jeg har prøvet at sende en mail med "echo to:
mit-navn | /var/qmail/bin/qmail-inject". Jeg får ikke mailen, men qmailctl
stat siger "messages in queue: 1".

5) Hvad mangler jeg for at qmail faktisk sender mailen?

Råd og forslag modtages med tak :)

Mvh
Stefan