Re: Freebsd og WOL

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 13 May 2007 - 22:05:45 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Freebsd og WOL
Date: Sun, 13 May 2007 22:05:45 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 12/05/2007, at 17.08, Thomas Maack Nielsen wrote:

> Hej
>
> Nogle der har erfaring med Freebsd og Wol, ikke som "client" hvor man
> sender en pakke til en anden maskine, men som maskinen der modtager
> den
> magiske pakke og starter op.
>
> Som jeg forstår det kræver det at man under nedlukning ikke lukket
> selve
> netkoret med og det skal driveren til ens OS sørge for.
>
> Jeg har fundet følgende 3 links som beskriver lidt om det, men har
> ikke
> kunne finde en løsning til de netkort jeg har ( 3com og Intel)

> [...]

Jeg har rodet med WOL i mit hjemmenetværk, fordi jeg gerne ville stille
maskiner lidt væk.

Det virker - indimellem :-)

Jeg kan desværre sige at det indimellem driller, idet jeg på nogle af
mine
switche ikke kan få det til at virke og på nogle netkort/maskiner
heller ikke
kan få det til at virke ...

Hertil skal siges at hvis det virker - så virker det hver gang

Så mit bedste råd er at prøve det af på bordet - dvs med et minimum
af forstyrrelser. Maskinen du vil tænde og maskinen der skal sende
WOL pakken på samme switch, prøv evt. med flere switches

Hvis det virker, så gå videre til det almindelige setup - hvor du sætter
maskinen ned i "severrum" og smider netværk (med flere switches
indblandet?) på og tester i produktionssetuppet.

Husk også firewall indstillinger og WOL pakken kan sagtens sendes
via en router/tunnel/firewall - såfremt du har en DMZ eller lignende
(tror det værste jeg har prøvet var at sende en WOL pakke fra thecamp
i Bregninge henover en portforwarding på en SSH tunnel til min firewall
der så sendte ud på hjemmenettet for at tænde en maskine :-)

Jeg kan ikke genkende at driveren under nedlukning skal gøre noget
specielt, og typisk har det været i BIOS man satte det.

NB: nogle netkort har et ekstra stik og et lille kabel man kan sætte på.
Det er ikke nødvendigt mere, idet jeg mener de fleste moderne maskiner
(PC bundkort) kan lave det med WOL/PCI - sorry er ikke hjemme nu og
kan sige
det præcise udtryk, men hvor netkortet dermodtager en WOL pakke
sender beskeden over PCI bussen og så tænder maskinen.

Et lille fif er også at sætte maskinen til at den efter strømudfald
husker
om den var tændt eller slukket - nu du aligevel er inde i BIOS - da
mange maskiner som vi ellers bruger som hjemmeservere vil være
slukkede efter et strømudfald, selvom strømmen ER vendt tilbage.

Mvh

Henrik
PS Hvis nogen i Århus vil mødes over en burgah imorgen aften
så send mig en SMS i løbet af dagen, så kan vi få en hyggesnak/
udveksle PGP keys!

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP