Re: thinkpad T60 med bsd

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 07 Mar 2007 - 13:23:26 CET

Date: Wed, 7 Mar 2007 13:23:26 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: thinkpad T60 med bsd

Quoting Jeppe Larsen (jwl@sysctl.dk):
> Jeg overvejer at erhverve mig en Thinkpad T60 og vil høre hvad folk har
> erfaringer med den. Noget googling viser at især Intel 3945abg wifi
> kortet giver problemer på FreeBSD, men der nævnes også en eksperimentel
> driver baseret på den fra OpenBSD. Nogen der har erfaringer med den?
> Der nævnes også at man kan få modellen med et andet netkort, Atheros
> vist nok, men hvordan får man den leveret med det?

wpi(4) i OpenBSD fungerer rimeligt, man der er dog nogle smaa problemer.
Foerst og fremmest skal man hente firmware manuelt, men i OpenBSD's
manualside er der et link til en pakke, man kan installere med pkg_add.
Det er nu mest et irritationsmoment lige efter installation.

Af mere alvorlige problemer kan det naevnes, at kortet nogle gange ikke
kommer ordentligt op, eller at det gaar ned og mister associeringen med
AP og ikke kan genetablere den. Det virker dog som om, at det hjaelper
at skifte SSID (``ifconfig nwid foo''), men det er kun lige i dag eller
i gaar, jeg opdagede det og har ikke proevet mere end et par gange.

Nogle gange maa man desvaerre lave en Windows-manoevre, men generelt
fungerer det fint nok. Jeg har i hvert fald ikke vaeret irriteret nok
til at finde mig en ural(4) eller lignende at bruge i stedet.

Noget helt andet med 60-serien er, at de ikke har APM. Dvs. du skal
vaere indstillet paa at koere ACPI for at kunne udnytte maskinen
ordentligt. Eksempelvis skal jeg bruge ACPI til interrupt routing, hvis
man bruger begge kerner paa min X60, for ellers bliver interrupts ikke
rutet korrekt, hvilket giver markant performancetab (langsommere end med
een processor) og tilhoerende kortere batteritid.

> Eller er der måske andre modeller at se på? R-serien fx? Jeg ved at
> T4x-serien skulle være godt understøttet af BSD, men som det ser ud nu
> får man langt bedre hardware med T60 for ikke ret meget end hvad en T42
> koster.

Selv foretraekker jeg X. R har jeg hoert daarlige ting om.

Mvh. Michael.

--
<reverse> I've never travelled by plane before. Any tips?
<dogs> get a seat inside