GPS modtager via USB genkendes ikke

From: Torben Thellefsen (none@torben--thellefsen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Jun 2007 - 00:27:33 CEST

Date: Sat, 23 Jun 2007 00:27:33 +0200
From: Torben Thellefsen <none@torben--thellefsen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: GPS modtager via USB genkendes ikke

Hej

Jeg har en Garmin GPS-modtager som jeg gerne vil forbinde til min
FreeBSD-kørende computer, som kører 6.2-ret-nyligt-opdateret. GPS'en
forbindes via USB, og så fremkommer flg. meddelelse i dmesg:

ugen0: vendor 0x091e product 0x0003, rev 1.10/0.01, addr 2

Så vidt jeg kan bedømme (gætte), vil jeg gerne have enheden til at køre
almindeligt serielt, dvs via ucom eller lignende, men hvordan i alverden
tvinger jeg den til det? ucom (og uplcom) er loaded via kldload.

Jeg har søgt mig ør i hovedet via Google og har læst på både devfs, devd og
usbd, og har forsøgt mig med dette i usbd.conf:

device "gps"
        devname "ucom[0-9]+"
        vendor 0x091e
        product 0x0003
        attach "chmod 0666 /dev/cuaU*"

Men det hjalp ikke en døjt :-( Og ja, jeg genstartede usbd ... ;-)
Jeg har også forsøgt mig med et par gps-programmer (gpsbabel, gpsd), men de
kan heller ikke få fat i den. Sikkert fordi den kun er 'ugen'.

Hvordan får jeg mon forbindelse til min GPS?

Mvh

--
O\_o+  Torben Thellefsen <none@torben--thellefsen.dk.lh.bsd-dk.dk>
       "Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet ikke." --Poul Henningsen